Уеб камера

от Уикипедия, свободната енциклопедия
Типична уеб камера
Уеб камера на Creative

Уеб камера е видеокамера, която може да предава видео в реално време през World Wide Web, програма за чат (например Skype) или друга компютърна програма, в която има опция за видео връзка.

Уебкамери се наричат и видеокамери, които качват изображения на уебсървър, непрекъснато или през определен период от време. Това може да бъде постигнато чрез камера, включена към персонален компютър или чрез по-специализирана апаратура.

Камерите, използвани за видеоконференция обикновено са под формата на малка, лесно преносима камера с относително малки възможности, включваща се директно към персонален компютър. Понякога за тази цел се използват и аналогови видеокамери, свързани към компютъра чрез извличаща платка.

История[редактиране | редактиране на кода]

Първата уебкамера е инсталирана през 1991 г. в Компютърния департамент на Кеймбриджкия университет и предава изображение на кафеварката (на английски: Trojan Room coffee pot), осъвременявано през няколко минути, за да се види дали има кафе. Предаването отначало става по локалната компютърна мрежа, а от ноември 1993 г. започва да се излъчва и по Интернет[1]. Тази уебкамера сега е демонтирана, като за последно е работела до 22 август, 2001 г.[2]

Първата търговска уебкамера е черно-бялата „QuickCam“, излязла на пазара през 1994 г. Тя е производство на американската компания Connectix (която през 1998 г. продава продуктите си на Logitech). QuickCam се предлага за компютри Apple Macintosh, като се свързва със сериен порт, и струва 100 долара. Вариант на камерата с паралелен порт, съвместим с PC и с Microsoft Windows софтуер излиза през октомври 1995. Оригиналната QuickCam има разделителна способност 320x240 пиксела и заснема 60 кадъра в секунда с дълбочина на сивата скала 16, или 15 кадъра в секунда с дълбочина на сивата скала 256.[3]

През 2010 списание Тайм посочва QuickCam като едно от най-добрите компютърни устройства от 1923 г. насам.[4]

Видеоохрана[редактиране | редактиране на кода]

Тази камера може да бъде свързана директно към локална мрежа или интернет. Потребителите могат да наблюдават картина чрез вграден в нея уебсървър

Уебкамерите могат да бъдат използвани за охранителни цели. Съществува софтуер, който позволява на свързаните с персонален компютър уебкамери да следят за движение и звук, и да ги записват, когато ги засекат. Записите могат да бъдат съхранявани в компютъра, изпращани на определен имейл или качвани в интернет. В един нашумял криминален случай, компютърът изпраща снимки от уебкамерата на имейла на собственика и по този начин полицията установява самоличността на крадеца, въпреки че компютърът е откраднат.[5]

Игри[редактиране | редактиране на кода]

  • EyeToy е цветна цифрова камера за PlayStation 2, която позволява на играчите да взаимодействат с играта, използвайки жестове, цветно засичане и други способи.
  • Xbox Live Vision Camera е камера, конструирана за Xbox 360 и Xbox Live и също може да бъде използвана за приложения в компютърни игри, също като EyeToy.
  • Настолно-компютърните камери също могат да бъдат използвани за игра, използвайки алгоритми за засичане на прости жестове.

Вижте също[редактиране | редактиране на кода]

Източници[редактиране | редактиране на кода]

  1. Stafford-Fraser, Quentin. The Trojan Room Coffee Pot // Посетен на 14 май 2018. (на английски)
  2. The Trojan Room Coffee Machine // Посетен на 14 май 2018. (на английски)
  3. Edwards, Benj. History of Video Calls: From Fantasy to Flops to Facetime Архив на оригинала от 2011-10-10 в Wayback Machine., PC World Magazine, 17 юни 2010.
  4. Ha, Peter. Computing: Connectix QuickCam Архив на оригинала от 2011-01-20 в Wayback Machine., 100 greatest and most influential gadgets from 1923 to the present, Time Magazine, 25 октомври 2010.
  5. "Serial burglar caught on webcam" BBC News, 16 февруари 2005. Посетен на 3 януари 2006